• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Dom hos Tingsrätt.

Geronimo

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Maj 2015
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Om man bestrider en skuld och förlorar hos Tingsrätten, kan man då i framtiden påverkas negativt av det?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Ja, om ett ärende tas tills Tingsrätten hamnar du i Lexbase. Är nog inte helt ovanligt att arbetsgivare kollar upp i en anställningsprocess (och grannar/släktingar då). Problemet är att man då buntas ihop med "riktiga" brottslingar och det framgår inte att det bara handlar om en överklagan (som ju kan vara en giltig process).
 

Geronimo

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Maj 2015
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Lexabase delen vet jag om. Jag hörde av mig till Tingsrätten och fick veta att en dom först raderas 10 år efter att den fastställts. Vad är det för sjukt system egentligen? Om man tycker att en skuld är felaktig, ska man då vara rädd för att bestrida den? Man hamnar ju hos tingsrättens databas/Lexbase hur det än går.

Har man betalat sin skuld har man gjort rätt för sig. Vad tjänar man på att peka ut människor på det här sättet?

Man får nog bli kriminell på riktigt när man ändå finns med i deras register.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Lexabase delen vet jag om. Jag hörde av mig till Tingsrätten och fick veta att en dom först raderas 10 år efter att den fastställts. Vad är det för sjukt system egentligen? Om man tycker att en skuld är felaktig, ska man då vara rädd för att bestrida den? Man hamnar ju hos tingsrättens databas/Lexbase hur det än går.

Har man betalat sin skuld har man gjort rätt för sig. Vad tjänar man på att peka ut människor på det här sättet?

Man får nog bli kriminell på riktigt när man ändå finns med i deras register.


Det är dock rätt många som bestrider enkomt i syfte att köpa sig mer tid om man ska gå på vad man läst i andra trådar på temat här..
En dom raderas lät lite konstigt, det kanske är så, jag är dock rätt säker på att de finns kvar i domböcker som aldrig tas bort. det blir lite knepigare att leta bara.. Jag har själv begärt ut en dom på en händelse från mitten av 90talet, det tog någon dag extra så hade dom hittat igen den.
Kanske är annat med tvistemålsdomar än brottmålsdito dock.
 

Geronimo

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Maj 2015
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
Det är dock rätt många som bestrider enkomt i syfte att köpa sig mer tid om man ska gå på vad man läst i andra trådar på temat här..
En dom raderas lät lite konstigt, det kanske är så, jag är dock rätt säker på att de finns kvar i domböcker som aldrig tas bort. det blir lite knepigare att leta bara.. Jag har själv begärt ut en dom på en händelse från mitten av 90talet, det tog någon dag extra så hade dom hittat igen den.
Kanske är annat med tvistemålsdomar än brottmålsdito dock.


Vill man inte få en anmärkning är det rätt väg att gå. Alla kan hamna i en svår ekonomisk situation. Därför är det inte så kul om vem som helst kan se vad man gjorde för 8 år sedan, trots att man gjort rätt för sig. För några dagar sedan fick jag försvara mig efter att en närstående yttrat "Vafan göru på Lexbase?". Är det verkligen den typen av samhälle vi vill ha? En granne som söker på mig kanske inte vet skillnaden på tvistemål och brottmål.

Jag tror inte på att tillhandahålla den här typen av "oskyldig" information för vem som helst att se. Jag är otroligt förbannad på att man straffar folk som varit i klorna på en rutten bransch som större delen av snabblåne-företagen tillhör.

Har man bestridit en skuld är det ett tecken på att man vill lösa sina skulder. Straffa istället människor som vägrar öppna kravbreven och fullständigt skiter i att göra rätt för sig.

Som om man inte hade nog med problem redan, fick man även det här att tänka på.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Vill man inte få en anmärkning är det rätt väg att gå. Alla kan hamna i en svår ekonomisk situation. Därför är det inte så kul om vem som helst kan se vad man gjorde för 8 år sedan, trots att man gjort rätt för sig. För några dagar sedan fick jag försvara mig efter att en närstående yttrat "Vafan göru på Lexbase?". Är det verkligen den typen av samhälle vi vill ha? En granne som söker på mig kanske inte vet skillnaden på tvistemål och brottmål.

Jag tror inte på att tillhandahålla den här typen av "oskyldig" information för vem som helst att se. Jag är otroligt förbannad på att man straffar folk som varit i klorna på en rutten bransch som större delen av snabblåne-företagen tillhör.

Har man bestridit en skuld är det ett tecken på att man vill lösa sina skulder. Straffa istället människor som vägrar öppna kravbreven och fullständigt skiter i att göra rätt för sig.

Som om man inte hade nog med problem redan, fick man även det här att tänka på.

Håller inte med.. syftet med att bestrida är just att bestrida, att man påstår att den inte är korrekt, inte ett tecken på att man vill betala..
 

erika

Viktig medlem
Poäng: 12
Blev medlem
15 Juni 2012
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Förvisso är man i lexbase men en arbetsgivare önskar vi behov utdrag ur brottsregistret och där syns inte domar för bestridande av mål för det är inget brott
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Förvisso är man i lexbase men en arbetsgivare önskar vi behov utdrag ur brottsregistret och där syns inte domar för bestridande av mål för det är inget brott

Fast risken är ju att en arbetsgivare kollar på några ansökningar som ser lika bra ut och inte väljer den som förekommer hos Lexbase oavsett typ av jobb, långt, långt innan brottsregisterutdrag är aktuella (vilket är väldigt få jobb).
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Sen ska man ju inte glömma att om man förlorar så har borgenären en exekutionstitel som denne precis när denne vill med hänsyn till preskriptionsregler kan skicka in till kronofogden och begära verkställighet på, då kollapsar ditt kreditbetyg med besked. Du får dessutom sannolikt lite knepigare att få till en avbetalningsplan, du har en skuld på säg 50000, du vill betala 1000 kr i månaden. Borgenären kräver 3000 i månaden, då det är vad man beräknar få via utmätning. Borgenären har ingen skyldighet att gå med på någon avbetalningsplan, så om du inte går med på 3000 eller lämnar något bud i närheten som borgenären går med på, så blir det fogden och utmätning..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp